Reprezentanţii brandului Coca-Cola, aflati de această dată pe teren, nu reuşesc să împartă fericire, ci doze de cola personalizate (dau vina pe căldura de afară). M-am apropiat, din curiozitate, să văd despre ce este vorba şi, când să fac o poză, ca tot omul cu dslr şi memorie cât cuprinde, o domnişoară, pe numele ei mic Georgiana (am găsit o domnişoară de 20 de ani care are cam aceleaşi trasături, aveam link către o pagină, dar între timp „a dispărut” profilul), a ţinut să-mi spună că nu am voie să fotografiez sau să filmez acţiunea, chiar dacă „evenimentul” se desfăşura într-un spaţiu public. S-a certat o vreme cu mine, dar în cele din urmă s-a lămurit că nu aveam de gând să „provoc” vreun scandal, ci apreciam acţiunea, până la urmă caritabilă, de a răcori o mulţime bine organizată şi transpirată de la stat în soare, la coadă, pentru o cola la 330 de ml (eu am primit una la 150 de ml, cu japca, desfăcută şi bună de savurat).
Despre fotografierea în spaţiul public, aflăm din legea 285/2004 că:
Art. 88. – (1) Utilizarea unei opere care contine un portret necesita consimtamantul persoanei reprezentate in acest portret. Autorul, proprietarul sau posesorul acesteia nu are dreptul sa o reproduca sau sa o utilizeze fara consimtamantul persoanei reprezentate sau al succesorilor acesteia, timp de 20 de ani dupa moartea sa.
(2) In lipsa unei clauze contrare, consimtamantul nu este necesar daca persoana reprezentata in portret este de profesie model sau a primit o remuneratie pentru a poza.
(3) Consimtamantul prevazut la alin. (1) nu este necesar pentru utilizarea unei opere care contine portretul:
a) unei persoane general cunoscute, daca portretul a fost executat cu ocazia activitatilor sale publice;
b) unei persoane a carei reprezentare constituie numai un detaliu al unei opere ce prezinta o adunare, un peisaj sau o manifestare publica.
Unde e fericirea, Coca-Cola?
update urgent: Aşa arată legea nr. 71/2011, art. 21. Pe scurt, nu pozaţi portrete (cadre strânse pe subiect), ci decât cadre generale şi evenimente publice, în spaţii deschise! În rest, trăiască facebook-ul, că e cea mai bună sursă!
update 2: două fete cucuiete (cea din dreapta e „victima”) şi-au pus şi poză pe facebook, adică e treaba legală şi nu se mai supără nimeni. Gata, că prea multă cola strică!
update 3: Cuvântul japcă folosit în acest text, nu încearcă să atace felul în care angajaţii Coca-Cola îşi fac treaba, ci mustră strategiile de marketing pe care compania le abordează, cu riscul de a strica un „bun” început.